Over de HIT
De HIT is een actuele interessetest die de voorkeur van de deelnemer voor beroepen van HBO+ niveau in beeld brengt.
De HIT kan worden ingezet bij bijvoorbeeld studiekeuze, coaching en loopbaanadvies. Het invullen van de HIT duurt gemiddeld 10 minuten. Direct na afloop van het afronden van de HIT is een uitgebreide rapportage beschikbaar. Op verzoek kan hiervan een voorbeeld worden gestuurd.
De twaalf schalen van de HIT zijn geclusterd rond vier brede interesserichtingen. De rapportage levert een inzichtelijk interesseprofiel dat goed aansluit op het Nederlandse onderwijssysteem. Hieronder worden de interesseschalen en -clusters weergegeven met voor elke schaal een voorbeeldberoep:
A. Taal en Cultuur
- Communicatief (tekstschrijver)
- Artistiek-creatief (beeldend kunstenaar)
- Sociaal-cultureel (historicus)
B. Natuur en Techniek
- Technisch (ingenieur duurzame energie)
- ICT (app-developer)
- Milieukundig (ecoloog)
C. Bedrijf en Bestuur
- Financieel administratief (accountant)
- Ondernemend (MKB-ondernemer)
- Politiek beleidsmatig (burgemeester)
D. Zorg en Educatie
- Sociaal helpend (psychotherapeut)
- Educatief adviserend (docent)
- Medisch (huisarts)
Psychometrische eigenschappen
Op een onderzoeksgroep van 79 psychologiestudenten is onderzoek gedaan naar de psychometrische eigenschappen van de HIT. Hoewel de onderzoeksgroep beperkt is in omvang en niet representatief is voor de Nederlandse beroepsbevolking ondersteunen de resulataten de betrouwbaarheid en validiteit van het instrument.
Betrouwbaarheid (Cronbach's alpha).
Hieronder is te zien dat de betrouwbaarheden van de schalen variëren van .80 tot .94. De betrouwbaarheden van de interessegebieden liggen nog wat hoger en varieren van .91 tot .96. Deze betrouwbaarheden zijn uitzonderlijk hoog.
Schaal | Alpha |
A. Taal en Cultuur | .93 |
A1. Communicatief | .84 |
A2. Artistiek-creatief | .89 |
A3. Sociaal-cultureel | .80 |
B. Natuur en Techniek | .96 |
B1. Technisch | .92 |
B2. ICT | .92 |
B3. Milieukundig | .91 |
C. Bedrijf en Bestuur | .95 |
C1. Financieel administratief | .94 |
C2. Ondernemend | .90 |
C3. Politiek beleidsmatig | .89 |
D. Zorg en Educatie | .91 |
D1. Sociaal helpend | .84 |
D2. Educatief adviserend | .89 |
D3. Medisch | .92 |
Interne structuur
Exploratieve factoranalyse op de 12 schalen met varimaxrotatie naar 4 factoren (allen met een eigenwaarde >1) levert een heldere factorstructuur die de meetpretentie van de schalen en factoren ondersteunt. Alle schalen laden het hoogst op de factor waarvoor deze zijn bedoeld. Alleen de schaal ‘Medisch’ heeft een iets hogere lading op ‘Natuur en Techniek’ dan op ‘Sociaal Helpend’.
Rotated Component Matrix | ||||
Component | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | |
A1. Communicatief | ,810 | ,489 | ||
A2. Artistiek creatief | ,394 | ,758 | ||
A3. Sociaal cultureel | ,345 | ,744 | ,326 | |
B1. Technisch | ,899 | ,252 | ||
B2. ICT | ,804 | ,345 | ||
B3. Milieukundig | ,747 | ,474 | ||
C1. Financieel administratief | ,294 | ,829 | ||
C2. Ondernemend | ,836 | |||
C3. Politiek beleidsmatig | ,336 | ,435 | ,643 | |
D1. Sociaal helpend | ,858 | |||
D2.Educatief adviserend | ,722 | |||
D3. Medisch | ,506 | ,327 | ,470 | |
Extraction Method: Principal Component Analysis. Rotation Method: Varimax with Kaiser Normalization. Ladingen < .25 zijn weggelaten Cursieve ladingen zijn de veronderstelde ladingen. Dikgedrukte ladingen geven de hoogste ladingen weer. |
Bekendheid met de beroepen uit de HIT
Deelnemers aan de HIT krijgen bij het beantwoorden de optie ‘weet niet’ aangeboden voor het geval zij niet weten wat het beroep inhoudt en zich er ook geen voorstelling van kunnen maken.
Bij het overgrote deel van de beroepen werd er niet of nauwelijks gebruik gemaakt van deze ‘weet niet’- optie. In meer dan de helft niet één keer en over het geheel genomen slechts in 2,7 % van de gegeven antwoorden. Bij 97,3 procent was er dus voldoende bekendheid met het beroep om te kunnen aangeven hoe aantrekkelijk dit beroep is.
Hieronder een lijst met beroepen waarvan meer dan 10% van de deelnemers van de 'weet niet' optie gebruik maakte. ‘Seismoloog’ was met 25,3% het minst bekende beroep. In dit rijtje komen ook een aantal verrassingen voor zoals MKB-ondernemer, Conservator, Interim-manager, Fiscalist, Controller, PR-medewerker en Diplomaat.
Beroepen uit de HIT met een lagere bekendheid dan 90%:
item | Beroep | # weet niet | % weet niet |
B3_013 | Seismoloog | 20 | 25,3 |
C2_010 | MKB-ondernemer | 19 | 24,1 |
A3_003 | Conservator | 16 | 20,3 |
C3_007 | Gedeputeerde provincie | 16 | 20,3 |
D2_002 | Remedial teacher | 16 | 20,3 |
C2_008 | Interim-manager | 14 | 17,7 |
C3_001 | Dijkgraaf | 13 | 16,5 |
C1_014 | Fiscalist | 12 | 15,2 |
C2_007 | Start-upper | 12 | 15,2 |
B2_011 | Back-end developer | 11 | 13,9 |
A3_007 | Cultureel Antropoloog | 10 | 12,7 |
C1_012 | Controller | 10 | 12,7 |
A1_003 | Dagvoorzitter | 9 | 11,4 |
A1_014 | PR-medewerker | 8 | 10,1 |
A3_001 | Sociaal geograaf | 8 | 10,1 |
B1_001 | Procestechnoloog | 8 | 10,1 |
B3_009 | Agro-technisch specialist | 8 | 10,1 |
C3_002 | Diplomaat | 8 | 10,1 |
Populariteit van beroepen onder 1e jaars studenten Toegepaste Psychologie
Niet verrassend kan het interessegebied ‘Zorg en Educatie’ op de hoogste waardering rekenen onder psychologiestudenten, gevolgd door Taal en Cultuur. De interessegebieden ‘Bedrijf en Bestuur’ en ‘Natuur en Techniek’ zijn duidelijk het minst geliefd.
Op schaalniveau krijgt de schaal ‘Sociaal helpend’ de hoogste waardering, op enige afstand gevolgd door ‘Educatief adviserend’. Binnen het cluster ‘Zorg en Educatie' zijn de medische beroepen het minst populair. Het gemiddelde is ongeveer even hoog als de hoogst gewaardeerde schaal uit ‘Taal en Cultuur’, te weten ‘Sociaal cultureel’. De andere schalen uit dit cluster, ‘Artistiek creatief’ en ‘Communicatief’ liggen daar net iets onder.
Hoewel de drie schalen uit Natuur en Techniek (Technisch, ICT en Milieukundig) gemiddeld genomen het laagst scoren, is de schaal ‘Financieel administratief’ uit ‘Bedrijf en Bestuur’ van alle twaalf schalen het minst in trek. Voor de schalen ‘Ondernemend’ en ‘Politiek beleidsmatig’ is minder interesse dan de drie schalen uit ‘Taal en Cultuur’ maar weer duidelijk meer dan die uit ‘Natuur en Techniek’.
Binnen de beroepen is ‘Psycholoog’ het meest populair met een waardering van 4,59 op een schaal van 1-5. Minst populair van alle beroepen is ‘Belastinginspecteur’ met een gemiddelde waardering van 1,54.
Al met al kan worden gesteld dat de waardering van de beroepen door psychologiestudenten weergeven wat ervan verwacht kan worden. Dit geeft steun aan de validiteit van de HIT.
N | Mean | Std. Deviation | |
Taal en Cultuur | 79 | 111,57 | 24,962 |
A1. Communicatief | 79 | 35,99 | 9,379 |
A2. Artistiek creatief | 79 | 36,81 | 11,654 |
A3. Sociaal-cultureel | 79 | 38,77 | 8,226 |
Natuur en Techniek | 79 | 87,11 | 27,331 |
B1. Technisch | 79 | 28,90 | 10,228 |
B2. ICT | 79 | 28,52 | 10,140 |
B3. Milieukundig | 79 | 29,70 | 9,878 |
Bedrijf en Bestuur | 79 | 94,67 | 26,622 |
C1. Financieel administratief | 79 | 27,22 | 10,280 |
C2. Ondernemend | 79 | 34,80 | 10,588 |
C3. Politiek beleidsmatig | 79 | 32,66 | 10,142 |
Zorg en Educatie | 79 | 128,01 | 22,141 |
D1. Sociaal helpend | 79 | 47,91 | 8,565 |
D2. Educatief adviserend | 79 | 41,53 | 9,961 |
D3. Medisch | 79 | 38,57 | 11,655 |