Nieuwsbrief maart 2006

Van der Maesen Advies nieuwsbrief

Onze laatste nieuwsbrief dateert alweer van juli 2004. Sindsdien hebben er zoveel ontwikkelingen plaatsgevonden dat het hoog tijd is om u via een nieuwe nieuwsbrief op de hoogte te houden.

Het belangrijkste nieuws is dat Barend Koch en ik sinds begin dit jaar samenwerken in vennootschap Van der Maesen & Koch HRM-Advies. Barend en ik hebben in 2005 al op een prettige en succesvolle wijze samengewerkt. Het idee om de relatie te intensiveren en formaliseren kwam als vanzelf. Onze doelen zijn precies hetzelfde gebleven: het ontwikkelen en op de markt brengen van innovatieve assessmentinstrumenten voor HRM en voor opleiding/training.

Bovenaan deze Nieuwsbrief ziet u reeds ons nieuwe logo. Andere aanpassingen van ons nieuwe gezicht naar buiten toe (briefpapier, website etc) zullen nog enige tijd vergen.

Sinds oktober 2005 werken we samen met Janneke Oostrom, een van de eerste MSc- afgestudeerden in de arbeids- en organisatiepsychologie aan de EUR.

Activiteiten 2004-2005

In 2004 en 2005 is de belangstelling voor onze activiteiten en producten sterk gestegen. Het aantal testafnames in Psychecommerce is gegroeid van 2400 in 2003 naar 3600 in 2004 en 6700 in 2005. Het aantal gebruikers van onze assessmentproducten groeit gestaag evenals onze productenportfolio. Ook het aantal maatwerk- en adviesopdrachten is sterk verbeterd.

De meeste tijd in het jaar 2005 is uitgegaan naar de ontwikkeling van de webcamtest. De webcamtest is een methode om actieve sociale vaardigheden te meten en te beoordelen. Door gebruik te maken van moderne technologie (multimedia, webcam, internet) is een geavanceerde bundel van gereedschappen ontstaan met een grote potentie voor assessment, zowel voor HRM- als voor opleidingsdoeleinden. De expertise en inventiviteit van onze partners Tremani en Elements Interactive waren hard nodig om de complexiteit van het product dat ons voor ogen stond de baas te kunnen.

Dankzij een grote opdrachtgever (hoofdkantoor CWI) konden we alle functies van de webcamtest meteen op grote schaal op de proef stellen. Dit heeft de voorspoedige ontwikkeling bevorderd. Voor het beoordelen van de reacties op de webcamtest konden we beroep doen op een netwerk van ervaren psychologen.

Informatie over de webcamtest (in het Nederlands en in het Engels) geeft website Webcamtest.nl. Daarop zijn ook Flash-animaties te zien en te horen.

We hebben in 2005 drie maatwerkversies voor de webcamtest ontwikkeld en een versie voor commerciële competenties, die we in eigen beheer maakten. Ook voor het selectie-instituut van de Politieacademie zijn webcamtestsituaties gefilmd.

Ook de SQ-tests lopen goed. In 2005 zijn drie nieuwe SQ-tests geproduceerd. Eén is de SQ-sales die inmiddels aan meer dan 350 personen (HBO+) is afgenomen. De tweede SQ-test was er een in opdracht van de Belastingdienst en gericht op integriteit in het werk. De derde was er een van de Politieacademie, gericht op relevante competenties in de functie van politieagent.

De meest gebruikte instrumenten binnen Psychecommerce zijn die voor cognitieve capaciteiten, voor HBO+-niveau (ICCT-H) en voor MBO-niveau (ICCT-M).

Om de techniek gelijke tred te laten houden met de producten is onlangs een nieuwe server aangeschaft die vele maken sneller en groter is dan de oude server. De server is gestationeerd bij xs4all en is onlangs in bedrijf genomen.


We kregen een aantal interessante opdrachten. Een aantal daarvan laat ik kort de revue passeren:

  • Het CWI gunde ons een aantal interessante opdrachten waarbij de methode van de webcamtest is ingezet als certificeringsinstrument. We hebben veel trainingen uitgevoerd, onder andere om leidinggevenden van het CWI te leren hoe ze hun medewerkers kunnen coachen uitgaande van de beoordeelde reacties op de webcamtest.
  • Arbeidsmarktcommunicatiebedrijf Nobiles Media bedacht het Q-Masters evenement. In Q-Masters kunnen studenten van universiteit en hogeschool met elkaar concurreren in het laten zien wie beschikt over het hoogste niveau van IQ en EQ. Wij ontworpen voor Nobiles de tests van IQ en EQ. Onze partner Elements Interactive verzorgde de hosting van de test via www.psychecommerce.nl. 

    (Sinds 1 maart 2014 is Psychecommerce opgeheven en zijn we overgestapt naar het nieuwe test-, toets- en trainingsportaal T-station, www.T-station.nl.)
    De tests werden door 16.000 studenten gemaakt. Onlangs heeft op Nyenrode het Q-Masters Event plaatsgevonden. De beste 200 studenten kwamen bijeen en kregen opnieuw een assessment met tests en simulaties. Recruiters van gerenommeerde bedrijven fungeerden als assessoren. De jury die de beste kandidaat, de Q-master, uit de laatste vijf kandidaten selecteerde bestond uit Ad Scheepbouwer, CEO van KPN en Bert de Groot, dean van Nyenrode.

  • De Gemeente Amsterdam gaf ons, als onafhankelijke deskundigen, de opdracht om de assessmentprocedure voor topfuncties te beoordelen. Tegen de achtergrond van professionele en wetenschappelijke criteria konden wij rapporteren over de kwaliteit van de procedure. De rapportage is zowel door de gemeente Amsterdam als door het uitvoerende assessmentbureau positief ontvangen. De aanbevelingen die in het rapport zijn gedaan worden in vervolgprocedures overgenomen.
  • De Maastricht Hotel Management School gaf ons opdracht om een selectiebatterij te ontwikkelen voor selectie van aspirant studenten. De batterij die bestaat uit een cognitieve capaciteitentest en een big five persoonlijkheidsvragenlijst levert een rapport op over belangrijke competenties in de gastvrijheidsbranche. We werkten samen met Wim Bloemers. Wim ontwikkelde de interviewopzet die als vervolg op de tests wordt gebruikt.
  • Philips deed een geslaagde pilot met de Engelstalige ICCT-H in Shanghai. Studenten zijn met behulp van de test geselecteerd om mee te doen aan een Financial Business Course aldaar.

Toekomst

We hebben weer een interessant jaar voor de boeg. Een korte opsomming van projecten volgt hieronder:

  • In 2006 staan minstens vier webcamtestproducties op stapel.
  • We investeren in het ontwikkelen van een Call Center Simulatie. Het belooft een geavanceerde internetapplicatie te worden met gesproken teksten en mogelijkheid om teksten te typen. We werken samen met Jeroen Hermsen, student in de mastersfase A&O-psychologie en economie van de EUR.
  • We verwachten veel van de webcamtest als middel voor competentieontwikkeling en –beoordeling in het onderwijs. We blijven zoeken naar pilotprojecten om hiermee ervaring op te doen.
  • We hebben de SQ-ontwikkelmodule weer opgepakt. Deze module is te starten na het maken van een SQ-test en geeft de kandidaat inzicht in de scores op reactieniveau. In de ontwikkelmodule zijn situaties en reacties af te spelen en wordt uitgelegd waarom de ene reactie beter is dan de andere. Naar verwachting helpt de module de kandidaat om zijn of haar competenties te verbeteren. Onze klanten hebben vooral behoefte aan een ontwikkelmodule voor de SQ-Leid, dus starten we met dat instrument.
  • We verwachten dat we in 2006 bedrijven zullen kunnen helpen bij e-recruitment activiteiten. Het gaat om het inschakelen van korte tests vanaf de bedrijfswebsite om talent snel op te sporen en aan zich te binden.

In de volgende Nieuwsbrief zullen Barend en ik ons samen presenteren als Van der Maesen & Koch HRM-Advies.

Hartelijke groeten,
Paul van der Maesen de Sombreff


Bezoek ook onze website: www.vandermaesenkoch.nl.




Terug naar overzicht